Edupage:n tarjoamat uutiset 13.10.2006 tarjoavat näköaloja tulevaisuuden koulutukseen, oppimisympäristöihin ja oppimateriaalin välityskanaviin. Minulla nämä herättivät monenlaisia ajatuksia. Entä sinulla?<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

TOP STORIES FOR FRIDAY, OCTOBER 13, 2006

CAMPUS COMPUTING –projekti tuottaa tulosta

ja raportoi yliopistokampusten informaatioteknologiasta. Tämän vuoden kyselytulosten perusteella voidaan todeta, että enemmistössä USA:n luokkahuoneista on nyt langaton Internet-yhteys, joka on yleistynyt huomattavasti viime vuoden 43 %:n tasosta.  Langaton verkko kodeissa on koko ajan yleisempää ja Kenneth C. Green, Campus Computing –projektin vetäjä, sanoo että sekä tiedekunta että opiskelijat odottavat kampusten tarjoavan “vähintään minimin eli saman langattoman yhteyden kuin mikä heillä on mukavasti saatavilla kotona”. Kysely ennakoi että kolmantena projektivuonna tietojärjestelmien tietoturva säilyy yhä kampuspalveluiden päähuolena, koska 30 % mainitsee sen keskeiseksi kohtaamaksi haasteekseen. Yli puolet kyselyyn vastaajista kertoi että avoimella lähdekoodilla (open source technology) tulee olemaan yhä merkittävämpi rooli kampusten IT-strategiassa. Mutta harvempi kuin kolmasosa uskoo että avointa lähdekoodia kehitettäisiin riittävästi, jotta se olisi varteenotettava vaihtoehto kaupallisille sovelluksille.
Chronicle of Higher Education, 11 October 2006 (sub. req'd)
http://chronicle.com/daily/2006/10/2006101102t.htm

LIBYA OSTAMASSA KANNETTAVAT TIETOKONEET 1.2 MILJOONALLE OPPILAALLE
Nicholas Negroponten ei-kaupallinen organisaatio One Laptop per Child on päässyt sopimukseen Libyan hallituksen kanssa ja on tarjoamassa kannettavan tietokoneen jokaiselle maan 1.2 miljoonalle koululaiselle. Negroponte sanoi että Libya voisi olla ensimmäinen valtio, joka tarjoaa kaikille koulua käyville lapsille tietokoneen, koska USA ja Singapore eivät ole lähelläkään tällaista mahdollisuutta. Libyan suhteet länteen ovat parantuneet sen jälkeen kun valtion yhteydet Pan Am 103 pommitustapaukseen raukesivat ja Libya lopetti ydinaseohjelmansa. Maa joka ei ole enää listattuna USA:n terroristien listalla tekee töitä sen eteen että saisi kansallisen taloussuunnitelman ja nousisi johtavaksi Afrikan valtioksi. Libya investoi 250 $ kannettaviin tietokoneisiin, palvelimiin, tekniseen tukeen, Internet-palvelimina toimiviin satelliitteihin ja muihin tarvittavan infrastruktuurin komponentteihin. Kokouksessaan Libyan johtaja Muammar el-Qaddafin kanssa Negroponte sanoi miesten keskustelleen mahdollisuudesta että Libya voisi rahoittaa myös köyhempien Afrikan maiden tietokonehankinnat mukaan lukien Chad, Niger ja Rwanda.
New York Times, 11 October 2006 (registration req'd)
http://www.nytimes.com/2006/10/11/world/africa/11laptop.html

OSTA KIRJA TAI KATSELE MAINOKSIA
Kun yliopistojen oppikirjojen hinnat jatkavat nousuaan (kaksinkertaisella tasolla verrattuna 20 viime vuoden inflaatioon) tiedekunnat ja opiskelijat katsastelevat vaihtoehtoja perinteiselle tekstille. Joillekin opiskelijoille tämä vaihtoehto on National Association of College Stores Foundation:in mukaan yksinkertaisesti olla ostamatta kaikkea kurssikirjallisuutta. Arviolta 65 % opiskelijoista jättää hankkimatta ainakin joitakin materiaaleja.
Yritykset kuten Freeload Press tarjoavat toisen vaihtoehdon: ilmaiset oppikirjat joissa on mainoksia. Kaksi vuotta sitten perustettu Freeload sallii opiskelijoiden ladata ilmaisia kirjojen PDF-versioita, joita he tarjoavat kirjan alkuUn ja kappaleiden alkuun ja loppuun liitettyjen mainosten kera. Opiskelijat voivat tulostaa PDF:t noin $30 hintaan tai he voivat tilata tulostetun version Freeload:ilta. Freeloud vakuuttaa ettei kirjoihin tehdyistä lisäyksistä koidu muutoksia kirjojen sisältöön, mutta siitä huolimatta esimerkiksi Gary Ruskin on sitä mieltä että tärkeä rajapyykki on ylitetty.
Ei-kaupallisen Commercial Alert:in johtaja Ruskin puhuu sen puolesta, että kirjoihin tehtävät lisäykset eivät vaikutta varsinaiseen kirjojen sisältöön. Kirjoihin laitettavat lisäykset on vain yksi yritysten tapa rakentaa suhteita nuoreen kuluttajakuntaan, joilla on käytettävissään rahaa. Yash Puri, taloustieteen professori Massachusetts:in yliopistosta Lowell:ista sanoo, että hän ei epäröinyt käyttää Freeload:in oppikirjoja kurssillaan, koska opiskelijat ovat jo muutoinkin mainosten ympäröimiä ja oppivat olemaan välittämättä niistä.
Christian Science Monitor, 12 October 2006
http://www.csmonitor.com/2006/1012/p15s01-legn.html

 

*****************************************************
Edupage is a service of EDUCAUSE, a nonprofit association
whose mission is to advance higher education by promoting
the intelligent use of information technology.
*****************************************************

EDUPAGE INFORMATION
To subscribe, unsubscribe, change your settings,
or access the Edupage archive, visit
http://www.educause.edu/Edupage/639